Pełnoziarniste pierogi ze szpinakiem i twarogiem

Nadal zostajemy w temacie szpinaku :) 
Pierwszą rzeczą, jaką zrobiłam w nowej pracy były właśnie pierogi ze szpinakiem. Stąd pomysł na zdrowszą, pełnoziarnistą wersję. 
Całe życie niechętnie spoglądałam na szpinakowe potrawy, mając z tyłu głowy zieloną papkę, jaką wciskały we mnie przedszkolanki, gdy byłam mała. Chyba większość z nas ma podobne doświadczenia i musiała "dorosnąć" do tego warzywa. Mieliście tak? :)

Mój szpinakowy come back nastąpił całkiem niedawno. Warto i namawiam Was do jedzenia tego warzywa - jest mega zdrowe! Jaki jest sposób na dobry szpinak? To proste: czosnek + czarny pieprz. Gwarantuję, że z nimi każda potrawa się uda.

Dlaczego warto jeść szpinak?

  • Zawiera tylko 20 kcal w 100g,
  • 2,4 mg żelaza - jedzenie szpinaku jest wskazane dla osób chorujących na anemię,
  • 48,8 mg witaminy C,
  • a ponadto witaminy: E, K, B1, B2, B6, 
  • dwa silne przeciwutleniacze - luteina i betakaroten - które zapobiegają powstawaniu nowotworów,
  • spore ilości: błonnika, wapnia, sodu, fosforu, potasu, magnezu,
  • zalecany przy stanach zapalnych przewodu pokarmowego,
  • ze względu na zawarte w nim antyoksydanty - bierni i czynni palacze powinni włączyć go do swojej diety,
  • dzięki błonnikowi - polecany osobom mającym problem z zaparciami,
  • przeciwwskazania: ze względu na dużą ilość żelaza oraz szczawianów, z częstym jedzeniem  szpinaku powinny uważać osoby ze schorzeniami nerek, wątroby, układu pokarmowego, artretyzmem i reumatyzmem. 


farsz warto formować sobie w kulki - wtedy się go łatwiej nakłada :)







Pełnoziarniste pierogi ze szpinakiem i twarogiem


ok. 30szt.

Składniki:


Ciasto:
250g mąki pszennej pełnoziarnistej,
3/4 szkl. gorącej wody (najlepiej wrzątku),
1 łyżeczka soli,
opcjonalnie: 1 łyżka oliwy z pestek winogron.

Farsz:
300g świeżego szpinaku (lub 400g mrożonego),
300g półtłustego zmielonego twarogu,
2-3 łyżki otrębów owsianych (w zależności od tego, jak wilgotny jest twaróg)
5 ząbków czosnku,
sól, czarny pieprz.


Wykonanie:


Ciasto:
Do mąki stopniowo dolewaj gorącej wody, mieszając widelcem. Następnie zagnieć ciasto i odstaw na min. 30min.

Farsz:
Szpinak z odrobiną soli włóż do garnka, gotuj na wolnym ogniu aż odparuje większość wody (20-30min). Odciśnij jeszcze ciepłe liście z reszty wody. Pokrój je, aby były mniejsze i nie ciągnęły się. Gdy szpinak ostygnie, wymieszaj go z serem i przyprawami. Na końcu dodaj otręby - tyle, aby masa była wystarczająco gęsta do formowania kulek.

Uformuj z farszu kulki - u mnie nieco mniejsze od orzecha włoskiego - a następnie rozwałkuj ciasto. Pamiętaj, że pełnoziarniste jest mniej rozciągliwe, więc nie wałkuj zbyt cienko. Powykrawaj szklanką krążki. Na środek krążka połóż kulkę farszu, zgnieć ją lekko i sklej szczelnie brzegi pieroga. 
Pierogi wrzucaj do gotującej się wody. Wyciągaj je 2 min po tym, jak wypłyną na wierzch. Pamiętaj, aby je mieszać - mogą przywrzeć do dna garnka. 


P.S.
To były moje pierwsze pierogi! :D

4 komentarze:

  1. bardzo ładne i pyszne pierogi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. właśnie robię farsz a jutro będę lepić pierogi zobaczymy czy mi wyjdą również moje pierwsze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na ciasto można zmieszać mąkę pszenną, mąkę z ciecierzycy i zmielone płatki owsiane. Też mi wyszły świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię próbować nowych farszy do pierogów

    OdpowiedzUsuń

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes