Chleb bezglutenowy z żurawiną i ziołami prowansalskimi

Ostatnio moją uwagę przykuł modny temat - gluten. Coraz większą popularność zdobywa, zwłaszcza wśród młodych mam, dieta bezglutenowa. Niektórzy stosują ją ze względu na celiakię (nietolerancja glutenu), nadwrażliwość na gluten czy uczulenie na pszenicę. Słyszałam nawet o osobach, które odstawiają produkty z glutenem, aby schudnąć. Jednak efekt odchudzający, moim zdaniem, jest spowodowany usunięciem nadmiaru wody z organizmu. Jednym z negatywnych działań tego składnika jest własnie odkładanie się wody. 

Co to jest gluten i gdzie go można spotkać?

To mieszanina białek roślinnych gluteniny i gliadyny. Gluten spotykamy głównie w zbożach, ale też w produktach wysoko przetworzonych, np. wędlinach, słodyczach, sosach, niektórych produktach mlecznych, napojach (tania kawa rozpuszczalna, kawa zbożowa). Nie popadajmy jednak w panikę :) Tutaj występują śladowe ilości glutenu i osoby, które nie są chore na celiakię nie muszą się wystrzegać tych produktów (chyba, że z innych względów - znacie moje zdanie na temat wysoko przetworzonego jedzenia).

Zboża w których występuje gluten:
pszenica, 
jęczmień, 
żyto, 
orkisz,
owies - tutaj sprawa jest dyskusyjna. Owies naturalnie nie zawiera glutenu, jednak podczas produkcji zostaje nim zanieczyszczony. Można więc dostać w sklepach ze zdrową żywnością np. płatki owsiane bezglutenowe. 

O ile osoby chore na celiakię są diagnozowane, to nadwrażliwość na gluten nie jest w Polsce diagnozowana. Zazwyczaj nie wiemy o tym, że powinniśmy odstawić ten składnik. Szukamy przyczyny naszego złego samopoczucia - a może ona jest właśnie tutaj?

Nadwrażliwość na gluten dotyka głównie osób dorosłych. Jakie dolegliwości temu towarzyszą?

  • ból brzucha – w 68% przypadków
  •  wysypka, egzema – 40%
  • bóle głowy – 35%
  • uczucie ciągłego zmęczenia – 35%
  • biegunka – 33%
  • wzdęcia – 25%
  • zaparcia – 20%
  • anemia- 20%
  • drętwienie i bolesność kończyn – 20%
  • osłabienie/omdlenia – 20%
Jak więc sprawdzić, czy Twoje dolegliwości są spowodowane nadwrażliwością? Odstaw, wymienione przeze mnie, 5 rodzajów zboża na miesiąc i zobacz, czy objawy ustąpią :)

Sama, z czystej ciekawości, próbowałam odstawić produkty z glutenem. Pomyślałam sobie "co to dla mnie, jem zdrowo to i z taką dietą dam radę!" - to wcale nie jest takie proste. Oczywiście, nie dałam rady. Tęsknota za otrębami i makaronem wzięła górę. Za jakiś czas, gdy nauczę się więcej w tym temacie, zrobię kolejne podejście. 
Ta próba nauczyła mnie, że łatwo jest mówić o odstawianiu pewnych produktów. To chyba jedna z najtrudniejszych diet, rewolucja dla naszych nawyków. Trzeba odstawić gotowe pieczywo, płatki, 90% mąk i połowę kasz. Stąd moje postanowienie - więcej bezglutenowych przepisów! A zaczynam od pysznego chleba :)






Chleb bezglutenowy z żurawiną i ziołami prowansalskimi

przepis na większą keksówkę

Składniki:

200g mąki gryczanej (czyli zmielona w młynku do kawy kasza gryczana niepalona),
150g mąki jaglanej (czyli zmielona w młynku do kawy kasza jaglana),
150g mąki kukurydzianej,
500ml ciepłej wody,
25g drożdży (lub paczka suchych),
1 łyżka cukru,
1/2 łyżeczki soli (nie syp jej bezpośrednio na drożdże!),
1 łyżka ziół prowansalskich,
2 łyżki siemienia lnianego,
duża garść suszonej żurawiny.

Wykonanie:

Mąki, przyprawy i pokruszone drożdże wymieszaj. Stopniowo dolewaj wody ciągle mieszając. Ciasto będzie rzadkie - możesz je miksować mikserem na najniższych obrotach. Następnie wymieszaj je na gładką masę. Odstaw na ok. 30min (do podwojenia objętości). Po tym czasie dodaj do ciasta żurawinę i siemię lniane, jeszcze raz wymieszaj ciasto i przelej do formy. Zostaw na kolejne 30min do wyrośnięcia. Piecz w temp. 200 stopni przez 1 godzinę.

3 komentarze:

  1. Z chęcią wypróbuję Twój przepis :-) Przypinam na Pintereście "do zrobienia". A dieta nie jest taka straszna, co do makaronów do wybór ogromny w sklepach on line, a w smaku nie widzę różnicy na korzyść glutenu. Mam porównania bo bezglutenowo gotuję dla rodziny, a sama jadam różne rzeczy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hejka robiłam teb chleb :( dla mnie mega gorzki smak chyba przez make jaglana

    OdpowiedzUsuń
  3. Hejka robiłam teb chleb :( dla mnie mega gorzki smak chyba przez make jaglana

    OdpowiedzUsuń

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes