Pierniki - dietetyczne miodowe i wiedeńskie

Już za 5 dni Wigilia! Za chwilę rozpocznie się szał gotowania, więc mam dla Was dwa przepisy na pierniki. Dietetyczne i nie-dietetyczne :)
Te pierwsze są mocno miodowe. Drugie natomiast to pierniki wiedeńskie. Przepis na nie pochodzi z e zbioru przepisów z lat 20-tych. To najpyszniejsze pierniki, jakie mi kiedykolwiek wyszły! Jeśli planujecie zrobić sobie mały „odpust” od zdrowego żywienia – zdecydowanie polecam :)

U mnie odpust będzie tylko częściowy. Jako, że jestem jedyną osobą w rodzinie, która ma swoje „żywieniowe abecadło”, muszę się dostosować do reszty. Ale nie ze wszystkim! Co wynegocjowałam na świątecznym stole dowiecie się już po Bożym Narodzeniu (burzliwe dyskusje trwają!)

Wracając do pierników. Zrobiłam je już dwa tygodnie temu, jednak nie miałam czasu ich udekorować. Wczoraj znalazłam na to chwilę i razem z bratem poczyniliśmy pewne kroki.
Wiedeńskie udekorowaliśmy lukrem i kolorowymi posypkami lub cukrowymi pisakami. Wyszło nam to dość nieudolnie :) Jeśli mam być szczera, nie przepadam za tymi wszystkimi kolorowymi i skrzącymi się gadżetami, więc moja technika dekoracji zatrzymała się na poziomie przedszkolnym.
Zdecydowanie lepiej wyszła mi wersja dietetyczna, którą posmarowałam gorzką czekoladą i oprószyłam cynamonem. Prosto, naturalnie i elegancko.

Bardzo przypadł mi do gustu ten sposób dekoracji, a Wam? ;)

P.S.
Nie piszę Wam, ile dodawać przyprawy do piernika, ponieważ to zależy od składników i Waszego smaku :) Ja zwykle gotowej przyprawy dodaję ¾ torebki.










Pierniki wiedeńskie


Składniki:


300g mąki,
100g cukru,
50g masła,
2 łyżki miodu,
2 jajka,
1 łyżeczka wody,
1 łyżeczka sody oczyszczonej,
skórka z ½ cytryny,
przyprawa do piernika,
½/ łyżeczki kawy,
szczypta soli.

Lukier: 1,5 szkl. Cukru-pudru, 1 białko.

Wykonanie:


Wymieszaj suche składniki. Następnie dodaj mokre i zagnieć ciasto. Rozwałkuj na ok. pół centymetra. Wykrój pierniki foremkami lub szklanką. Ułóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz w 180 stopniach przez 10-15min.

Lukier: Białko ucieraj dodając stopniowo cukier-puder. Nie możesz pozostawić żadnych grudek. Rozpuść masę w kąpieli wodnej, na ciepło nakładaj pędzelkiem na ostygnięte pierniki.


Miodowe pierniczki – wersja dietetyczna


Składniki:


2 szkl. Mąki pełnoziarnistej,
1 łyżeczka sody oczyszczonej,
przyprawa do piernika,
2 łyżeczki cynamonu,
1 łyżka oliwy,
8 łyżek miodu,
1 jajko.

Polewa: 1 tabliczka gorzkiej czekolady, mleko (do rozrzedzania), cynamon do oprószenia.

Wykonanie:


Ze składników zagnieć ciasto. Rozwałkuj na ok. pół centymetra. Wykrój pierniki foremkami lub szklanką. Ułóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz w 180 stopniach przez 10-15min.

Polewa: Czekoladę połam na kostki, następnie rozpuść w kąpieli wodnej. Polewę nakładaj pędzelkiem na ostygnięte pierniczki. Gdy polewa będzie za gęsta – dodawaj po łyżeczce mleka. Zanim czekolada wyschnie – oprósz pierniczki cynamonem.

1 komentarze:

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes