Po prostu pizza pełnoziarnista


Długo się zabierałam za przepis na zdrową pizzę, ale w końcu mi się udało :) Uwielbiam pizzę, i w ogóle włoską kuchnię, więc z lubością podjęłam się zrobienia niedzielnego obiadu.
Niestety, moja pizza nie jest typowo włoska. Idealnie cienka i krucha. Do wyrobu „prawdziwej” używa się specjalnej mąki typu zero.
Ciasto jest dokładnie takie, jak lubię. Jest miękkie, nie rwie się i nie wyrasta bardzo wysokie. Domowa pizza to, wbrew pozorom, szybka sprawa. Ok. godziny, wliczając w to czas pieczenia i czekania na wyrośnięcie ciasta.

Jak pokroić mozzarellę?

Pyszny ser, ale źle się kroi. W książce Pascala i Okrasy wyczytałam, że trzeba kroić schłodzony ser – zaraz po wyjęciu z lodówki. U mnie ta rada się sprawdziła ;)


Mam też dla Was małe porównanie forem do tarty, pizzy, etc. Wzięłam pod uwagę silikonową i porcelanową – to są obecnie chyba najpopularniejsze tworzywa. Metalowej chyba nie ma sensu komentować. Rdzewieje, trzeba używać papieru do pieczenia, rysuje się i trudno ją doczyścić z przypalonych resztek. Mam nadzieję, że niedługo wszystkie metalowe akcesoriazastąpię dwoma rodzajami, które Wam przedstawiam.
Osobiście uwielbiam porcelanowe formy, są bardzo ładne i wygodne. Natomiast silikonowym nie odmówię praktyczności. Muffiny – tylko w silikonie ;) Tarta – w porcelanie.

Forma silikonowa
  • ciasto nie przywiera – nie potrzeba tłuszczu,
  • wygina się podczas przenoszenia do piekarnika 
  • krótko zachowuje temperaturę 
  • łatwo się czyści
  • lekka
  • mało estetyczna
  • tania – ok. 15zł 


Forma porcelanowa
  •   ciasto trochę przywiera – potrzeba tłuszczu
  •   nie wygina się – wygodnie się przenosi,
  •   długo zachowuje temperaturę,
  •   łatwo się czyści,
  •   ciężka,
  •   ładna – może zastąpić półmisek/talerz,
  •   droga – ok. 40zł.








Po prostu pizza pełnoziarnista

składniki na 2 pizze o średnicy ok. 30cm

Składniki:

300g mąki pełnoziarnistej,
100g mąki pszennej,
1 opakowanie suchych drożdży,
1 i ¼ szkl. ciepłej wody,
1 łyżeczka soli,
½ łyżeczki cukru.

Wykonanie:


Wymieszaj ze sobą suche składniki. Następnie stopniowo dolewaj wody. Zagniataj ciasto, aż zacznie odchodzić od ręki. Przykryj je ściereczką i odłóż w ciepłe miejsce na ok. 40min, aż podwoi swoją objętość. Podziel je na dwie części, każdą delikatnie rozwałkuj i ułóż na formie lub blaszce. Ciąg dalszy niżej ;)


Sos:
½ puszki pomidorów w zalewie,
½ łyżeczki bazylii.

Zmiksuj pomidory blenderem na gładką masę, dodaj bazylię.

Dodatki:

250g mozzarelli,
½ puszki kukurydzy konserwowej,
1 papryka czerwona,
200g wędliny (u mnie szynka konserwowa),
10szt pieczarek,
1 mała cebula,
1 łyżeczka oregano,
sól.

Wykonanie:

Cebulę pokrój w kostkę, a pieczarki w plasterki, oprósz solą i podsmaż, aby zredukować z nich wodę.
Paprykę pokrój w paseczki, wędlinę w kostkę, a mozzarellę w plasterki.
Posmaruj pizzę sosem, a następnie ułóż na niej składniki. Następnie posyp je oregano, na wierzch połóż mozzarellę. Piecz w temp. 200 stopni przez ok. 25min. (do suchego patyczka).  

2 komentarze:

  1. jaka jest kaloryczność takiej pizzy?

    OdpowiedzUsuń
  2. A gdzie jest w tym ciescie na pizze jakikolwiek tluszcz [ oliwa, olej]...

    OdpowiedzUsuń

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes