Tortilla z dodatkiem orientu

Tortilla chodziła za mną od dłuższego czasu. W końcu, w zeszłym tygodniu, znalazłam chwilę czasu pomiędzy pracą a szkołą i popełniłam ten oto przepis :)
Uwielbiam kuchnię meksykańską i wszelkie tamtejsze placki. Jednak w większości przepisów znajduje się masło lub margaryna. Staram się nie stosować tych produktów, więc postanowiłam poszukać godnego zastępstwa. Z pomocą koleżanki udało mi się je znaleźć w postaci jajka! Po prostu! Dziękuję Ci, Gosiu, uratowałaś cały przepis :D
Bardzo chciałam odtworzyć też pastę fasolową, której miałam przyjemność spróbować w restauracji The Mexican. Mimo, że temperatura mojego obiadu nie była odpowiednia, smak pasty mnie urzekł.

Jak sami zauważycie, do fasoli nie dodałam zbyt wielu przypraw. Chilli i zioła prowansalskie zrobiły całą robotę. I właśnie o tych drugich chciałabym Wam powiedzieć parę słów. Nie każdy wie, że taką mieszankę możecie sobie zrobić sami. Pewnie większość składników nawet macie w swoich "szafeczkach na przyprawy": rozmaryn, tymianek, cząber, liść laurowy, bazylia, oregano, mięta pieprzowa, szałwia lekarska, majeranek.
Skąd nazwa? Pochodzi od francuskiego regionu - Prowansji - miejsca słynącego z bogatych zasobów zielarskich. Zioła prowansalskie często dodaje się do potraw tłustych, ponieważ wspomagają trawienie. Taka mieszanka może Wam też pomóc ograniczyć lub wyeliminować sól z diety - świetnie ją zastępuje.

Natomiast, zupełnie nie wiedziałam co zrobić z kurczakiem! Przekopując moją szafeczkę z przyprawami dorwałam masalę. To mieszanka przypraw orientalnych: papryka, cebula, czosnek, imbir, kardamon, kozieradka, kolendra, gałka muszkatułowa, pieprz czarny, pieprz cayenne, ziele angielskie, cynamon, goździki, sól. Pikantny, wyrazisty smak z korzenną nutą. Indyjska przyprawa w meksykańskiej potrawie? Ryzykowne...
No risk no fun :) Było warto. Masala bardzo dobrze współgrała z czerwoną fasolą.
Jeśli nie wiecie co zrobić z kurczakiem, a musi być zrobiony "na szybko" - warto mieć w zanadrzu gyrosa i masalę. Dwie mieszanki, które zawsze ratują sytuację :)






Tortilla pełnoziarnista z pastą fasolowo-pomidorową i kurczakiem

Tortilla

Przepis na 10 placków o średnicy 15cm

Składniki:

2 szkl. mąki pszennej pełnoziarnistej,
1/2 szkl. mąki pszennej,
1 jajko,
3/4 szkl. gorącej wody,
1/2 łyżeczki soli.

Wykonanie:

Mąkę z jajkiem rozetrzyj palcami. Zrób wgłębienie i dodaj gorącą wodę. Wymieszaj wszystko widelcem, aby się dobrze połączyło. Odstaw ciasto na 2 minuty. Następnie zagnieć je tak, aby powstała jednolita masa. Podziel ją na 10 kulek (ja po prostu jedną dużą kulę podzieliłam na 10 części ;)). Przykryj je ściereczką i zostaw na godzinę w temperaturze pokojowej. Później możesz je przechowywać w lodówce lub od razu dokończyć swoje dzieło.
Każdą kulkę rozwałkowujemy na placek o średnicy 15cm (lub o średnicy patelni, na której będziesz smażyć). Tortille muszą być jak najcieńsze. Na patelnię wlej kropelkę oliwy. Smaż placki na bardzo dobrze rozgrzanej patelni, maksymalnie 30 sekund z jednej strony. Tortillę najlepiej zwinąć na gorąco, aby nadać jej kształt. Podczas nadziewania jej rozwijaj placki bardzo delikatnie lub nad parą wodną, aby się nie połamały.

Nadzienie

Składniki:

2 podwójne piersi z kurczaka,
2 czerwone papryki,
2 puszki czerwonej fasoli,
400ml przecieru pomidorowego (polecam w kartoniku, o tej porze roku pomidory już są za mało aromatyczne :(),
1 duża cebula,
6 łyżeczek ziół prowansalskich,
4 łyżeczki przyprawy typu masala,
2 ząbki czosnku,
3 papryczki chilli lub 2 pepperoni (jeśli używasz w proszku - 1 łyżeczka),
czarny pieprz,
sól.

Wykonanie:

Kurczak: mięso pokrój w drobną kostkę. Usmaż (bez dodawania oliwy, ewentualnie z łyżką wody) doprawiając przyprawą masala.
Paprykę pokrój w niedługie paski (1/3 długości papryki)
Pasta fasolowo-pomidorowa: cebulę pokrojoną w kostkę z rozgniecionym czosnkiem podsmaż na kropelce oliwy. Następnie dodaj fasolę, przecier i przyprawy (zioła prowansalskie, sól, pieprz, chilli). Smaż przez 15minut na małym ogniu. Zblenduj wszystko do uzyskania w miarę jednolitej konsystencji pasty. Dopraw do smaku.

Placki rozwijaj delikatnie. Nie wyprostują się do końca. Nałóż na tortillę pastę, następnie posyp kurczakiem i papryką. Zwiń spowrotem i zapiecz w opiekaczu lub 4 min grilluj w piekarniku nagrzanym do 180 stopni, aby tortilla była dobrze ciepła. 


Buen aprovecho!

2 komentarze:

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes