Lobio puri czyli... chaczapuri adżarskie nadziane fasolą


Ostatnimi czasy mamy jakiś bum na Gruzję, zauważyliście? Pojawia się coraz więcej restauracji z tamtejszym jedzeniem. I bardzo dobrze! Gruzińska kuchnia, niestety tłusta i często ciężka, jest kopalnią smaków. Idąc za trendami postanowiłam wziąć ją na tapet, zaczynając od adżarskiego chaczapuri.

Co to jest chaczapuri? Chlebek nadziewany serem. chacza - oznacza ser, a puri - chleb. Adżarska wersja jest w formie "łódeczek", a gruzińska - okrągłego, płaskiego chlebka. Ale na Makaronie ma być zdrowo, więc w nadzieniu nie mogło pojawić się mnóstwo sera. Postanowiłam skorzystać z kolejnego tradycyjnego dania, jakim jest lobio - gulasz z czerwonej fasoli. Lobio możecie podawać jako zupełnie samodzielną potrawę, na ciepło lub na zimno. W taki sposób powstało moje lobio puri ;)

Profanacja czy dobry pomysł? :)

Jak niektórzy wiedzą, toczę odwieczną wojnę z drożdżami. Nienawidzą mnie i ja nienawidzę ich. Moje ciasto może Was nie przekonywać wyglądem, ale było pyszne! I jestem przekonana, że koślawość łódeczek to wina złośliwych drożdży a nie mojego braku zdolności manualnych :D 







Lobio puri czyli chaczapuri adżarskie nadziane fasolą

4 porcje

Składniki:

Puri (ciasto):

250g mąki pszennej pełnoziarnistej,
50g mąki pszennej z pełnego przemiału,
1 łyżeczka suszonych drożdży,
3 łyżki oliwy,
1/2 łyżeczki soli,
1/2 łyżeczki cukru,
1/2 szklanki ciepłego mleka.

Lobio (gulasz z fasoli):

250g czerwonej fasoli (z puszki lub ugotowanej),
1/4 szkl. orzechów włoskich,
1/2 czerwonej cebuli,
olej kokosowy do smażenia,
1 łyżka natki pietruszki,
2-3 ząbki czosnku,
1 łyżeczka octu winnego,
1/3 łyżeczki grysu z chilli,
2 szczypty kolendry,
1 łyżka oleju (u mnie lniany),
sól do smaku.

Wykonanie:

Puri:

Do mąki dodaj przyprawy, oliwę i drożdże, stopniowo dolewaj mleka. Zagnieć ciasto, odstaw je w ciepłe miejsce i poczekaj, aż podwoi swoją objętość. Podziel je na 4 części (lub więcej, w zależności jak duże łódki chcesz zrobić), rozwałkuj na okrągłe placki i zostaw na 10min. Uformuj z placków łódki zaginając brzegi na zakładkę, wypełnij puri fasolą (lobio). Na wierzchu ułóż plasterek pomidora, piecz przez 20min w temp. 200 stopni.

Lobio:

Fasolę zblenduj na gładką masę. Z połowy orzechów, czosnku, przypraw i oleju lnianego zrób zacier orzechowy - zmiel wszystko razem. Cebulę pokrój w kostkę i podsmaż na szklisto na oleju kokosowym. Następnie dodaj zacier, smaż jeszcze przez chwilę. Dodaj fasolę i ocet. Resztę orzechów posiekaj na drobne kawałki, dodaj do lobio. Wszystko razem wymieszaj i zagotuj.

1 komentarze:

  1. Bardzo lubię chociaż przygotowuję inna wersję :) Świetnie wyglądają :D

    OdpowiedzUsuń

 
  • Wykipiał mi makaron © 2012 | Designed by Rumah Dijual, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes